top of page

צ'קים - למה לעולם הם יהיו אחד מאמצעי התשלום המובילים?


צ'קים - אחד מאמצעי התשלום המובילים
הצ'ק כשחקן מרכזי בעולם העסקים


בשנים האחרונות אם כניסת האפשרות לשלם דרך הפאלפון ב'ביט' והעליה התלולה בהזמנות און ליין בעקבות הקורונה, נשאלת השאלה האם אמצעי התשלום "צ'ק" עדיין הוא רלוונטי? כיום השימוש בצ'קים בישראל משמש כחמישית מסך הסחר בישראל (תלוי בשנים ובתחום). וכפי שנראה, יש סיבות רבות לכך שהצ'ק ימשיך להיות שחקן מרכזי בכל הקשור לעסקים הקטנים והגדולים, וכפי שנראה:


מה זה צ'ק?

צ'ק הוא בעצם שטר חליפין, שבו כותב הצ'ק (המושך) נותן לאדם אחר או לחברה שממנה קנה מוצרים או שירותים (הנפרע), החברה הנפרעת הולך לבנק (הנמשך) וגובה ממנו את התשלום.

מה הסיבות שאנשים מעדיפים להשתמש בצ'קים?

  1. שליטה – השימוש בפנקס צ'קים משאיר בידי האדם או העסק, את הידע על ההוצאות השוטפות שלהם למשך כל החודש. כמה כסף הוצאנו, מתי הוא יירד מהחשבון, למי שילמנו ועבור מה – כל זה מרוכז בצורה פיזית קלה מאד עבור הנהלת החשבונות הפרטיים והעסקיים.

  2. עזרה מיידית – כשיש לנו צורך מיידי לרכוש מוצר או שירות שעלותו היא גבוהה מכמות הכסף שיש לנו בחשבון הבנק, ומהמקום הפנוי בכרטיס האשרי שלנו – כתיבת צ'ק יכול להיות פיתרון מצוין. ניתן יהיה לשלם את התשלום במועד בו נוכל להיות בטוחים שנקבל את המשכורת, או שיהיו לנו מספיק הכנסות כדי לשלם על אותה הוצאה חשובה שאנו צריכים עכשיו.

  3. פריסת תשלומים – כמובן, שפנקס הצ'קים מאפשר פריסת תשלומים נוחה, ללא כל ריבית לאורך חודשים רבים.

  4. אמצעי ביטחון – במקומות רבים, ניתן להשתמש בצ'ק כאצמעי ביטחון וערבון. אני רוצה לקבל שירות מסויים מבעל עסק, ייתכן שמעורב בשירות זה חשש לנזק או הוצאות מיוחדות (לדוגמא: השכרת דירה), צ'ק העירבון, נותן לבעל העסק שממולי את הרוגע שאני לא יברח לו עם הכסף או ישאיר אותו לשלם על נזקים שעשיתי, ומאפשר לי לעשות את העסקה בצורה טובה.

  5. ללא גבול – שימוש בצ'קים לא תופס מקום בכרטיס האשראי, והוא אינו מוגבל כלל לכמות הכסף שיש לנו בחשבון. כומבן שכל זה כשכותבים את הצ'ק, אך בפועל יש לוודא שבעת פירעון הצ'ק יהיה לו "כיסוי" ונוכל לשלם את הצ'ק.

  6. ניתן לביטול – אם הזמנתם שירות או קניתם מוצר, אך כשהוא הגיע אליכם אתם רואים שהוא איננו אמין וטוב כמו שחשבתם – ניתן לבטל את הצ'ק (אם עדיין לא הגיע זמן הפירעון), וזאת בניגוד למזומן או אשראי, שעובר מיד ברגע הקנייה.

  7. קהל יעד - יש לקוחות רבים שעובדים עם צ'קים, ולא עובדים עם כרטיס אשרי, או שהמזומן לא מצוי בכיסם – כשעובדים עם צ'קים נפתחים בעצם לעוד קהל יעד פוטנציאלי של לקוחות.

אולי גם יעניין אתכם: הדפסת שוברי תשלום


כמובן שכל צ'ק צריך שיהיה לו כיסוי. ועיקר מה שהצ'ק נותן למי שמקבל אותו, היא את האמון שאכן יש בכוחנו לשלם את הסכום שכתבנו בצ'ק. מהסיבה הזו אנחנו ממליצים לבעלי עסקים קטנים וגדולים, לרכוש צ'קים מעוצבים ו/או צ'קים ממותגים, שמגדילים את האמון והכבוד כלפי העסק שלכם.







bottom of page